Usein kysyttyä

Usein kysytyt kysymykset taustakuva
Mikä oikein on ammattijärjestäjä?

Ammattijärjestäjä on järjestämisen asiantuntija, joka auttaa asiakasta kodin tavaramäärän hahmottamisessa, tavaroista luopumisessa ja toimivan järjestyksen ja arjen luomisessa.

 

Ammattijärjestäjä tarjoaa opastusta, motivointia ja näkökulmiaan valmentajatyylisesti. Hän on vähän kuin kodin personal trainer.

 

Ammattijärjestäjä osaa auttaa ihmisiä löytämään heille sopivia arjen ratkaisuja niin ympäristön, toimintamallien kuin aikataulutustenkin osalta.

 

Tavoitteena ei ole järjestää pelkästään fyysisiä ympäristöjä eli materiaa, vaan samalla myös kokonaisvaltaisesti parantaa ja helpottaa ihmisten arkea ja elämää.

 

Monilta ammattijärjestäjiltä voi tilata myös luentoja ja koulutuksia erilaisiin tapahtumiin tai ryhmille.

 

Ammattijärjestäjä on vaitiolovelvollinen ja toiminta on täysin luottamuksellista. Salassapitovelvollisuus säilyy asiakassuhteen päätyttyäkin.

 

Milloin voisit tarvita ammattijärjestäjää?

Pystyn olemaan avuksesi esimerkiksi seuraavissa tilanteissa: 

  • Kun sinulla on paljon sellaista tavaraa, jota et enää tarvitse tai käytä; esim. vaatteita, kenkiä ja asusteita, leluja, elektroniikkaa, keittiötarvikkeita, urheiluvarusteita jne.
  • Kun haluat saada toimivan systeemin vaihtuville kausitavaroille ja -vaatteille. 
  • Kun haluat saada toimivan arkistointisysteemin tärkeille paperitavaroille. 
  • Kun sinulta kuluu jatkuvasti rahaa sellaisiin tuotteisiin, joita kotoa jo löytyisikin. 
  • Kun sinun on vaikea siivota tiloja tavarapaljouden takia.
  • Kun et löydä etsimiäsi asioita tai tiedä, mitä kaikkea kotisi tilat sisältävät.
  • Kun kotisi säilytyspaikat eivät enää riitä. 
  • Kun olet aloittamassa remonttia tai juuri tehnyt remontin.  
  • Kun olet on muuttamassa tai juuri muuttanut.
  • Kun haluat työympäristön, jossa työnteko sujuu paremmin 
  • Kun perheeseen tulee uusi perheenjäsen.
  • Kun perheestä lähtee perheenjäsen.
  • Kun haluat varaston, joka on toimiva.
  • Kun haluat päästä eroon yrimääräisestä maksullisesta varastotilasta.
  • Kun haluat, ettei loma-asuntosi toimi lähinnä vain ryjävarastona. 
  • Kun sairaus tai ikääntyminen vaatii uudenlaista kotiympäristöä. 
  • Kun kaipaat taloustilanteeseesi kohennusta.
  • Kun et kaaoksen takia kehtaa kutsua ystäviä kylään tai järjestää juhlia.
  • Kun vallitseva tavaran määrä ja/tai epäjärjestys tuntuu sinusta ahdistavalta.
  • Kun tuntuu, ettei elämässä ole tilaa tärkeille ja mielekkäille asioille.
  • Kun haluat, että kotiasi tai loma-asuntoasi voi ajoittain vuokrata eteenpäin. 
  • Kun päiväsi tuntuvat kaaokselta ja kaipaat niihin selkeyttä ja rutiineja.  
  • Kun sinusta tuntuu, että tärkeät asiat jäävät kaaoksen takia hoitamatta.  
  • Kun sinusta tuntuu, ettet osaa aloittaa järjestämistä yksin.  
  • Kun sinulla ei ole aikaa, voimavaroja tai kykyjä tehdä järjestämisprosessia yksin.  
  • Kun sinun on vaikea luopua mistään.  
  • Kun haluat nopeita tuloksia järjestämisessä. 
  • Kun tavaroidesi läpikäyminen on muuten vain ajankohtaista. 
Mitä palvelu antaa sinulle?

Järjestämisprosessin myötä saat:

Toimivan kodin,

  • josta tavarat ja paperit löytyvät.  
  • joka on helpompi ja nopeampi pitää siistinä.
  • jossa lapsetkin osaavat laittaa tavarat paikoilleen. 
  • jossa arki on sujuvampaa. 
  • jonka tehtävät voidaan delegoida (tärkeää esim. sairaus- ja kuolemantapauksissa).
  • jonne voi sairastumisen myötä, iän karttuessa tai muistin heiketessä jäädä asumaan.
  • joka on helpompi muuttaa tai remontoida.
  • jossa on tilaa luovuudelle ja uusille ideoille.
  • jota voi ajoittain vuokrata eteenpäin.

Turvallisen asuin ympäristön,

  • jossa ei kompastele tavaroihin.
  • jossa tuholaiset eivät viihdy.
  • jossa tulipalon sekä vesi- ja homevahinkojen riski on minimoitu.

Toiminnallisen varaston,

  • josta tavarat on helppoa etsiä, noutaa ja palauttaa.
  • josta näkee nopealla silmäyksellä, mitä se sisältää.
  • josta voit kokonaan luopua.

Tuottavan työympäristön,

  • jossa työt on helpompi ja nopeampi hoitaa.
  • josta kaikki tarvittava löytyy.
  • joka inspiroi, motivoi ja tuottaa uusia ideoita.

Säästettyä rahaa tai/ja lisätuloja: 

  • Kulutustavarat tulee käytettyä loppuun.
  • Vältät turhien ostosten tekemisen, kun tiedät, mitä kaapeistasi jo löytyy.
  • Saat lisätuloja myymällä ylimääräiset tavarat pois.
  • Siivouspalvelun käyttö tulee halvemmaksi, kun työ saadaan nopeammin hoidetuksi.
  • Toivottu muutto pienempään asuntoon tulee mahdolliseksi.
  • Saat säästettyä rahaa käytettäväksi mieluummin esim. elämyksiin, matkailuun, harrastamiseen kuin materiaan.
  • Turhat maksulliset varastotilat poistuvat.
  • Oman kodin tai loma-asunnon ajoittainen vuokraaminen on mahdollista, kun paikat ovat kunnossa. 

Lepoa:

  • Tavaroiden etsimiseen ja siivoamiseen kuluva aika vähenee radikaalisti.
  • Seesteinen ympäristö tuottaa mielenrauhaa, kun tavarakasat eivät ajatustasollakaan ahdistele. 

Uusia mahdollisuuksia sosiaaliselle elämälle: 

  • Sinun on helpompi kutsua ystäviä kylään, vaikka extemporee.
  • Juhlien järjestäminen omassa kodissa tai loma-asunnolla on helpompaa.

Aikaa mukavampiin asioihin elämässä kuin kaaoksesta selviämiseen, sillä tavaroiden etsimiseen, järjestyksen ylläpitoon ja siivoukseen kuluva aika on suoraan suhteessa tavaran määrään!

 

Energiaa, sillä kodin tavarat sitovat sitä.

 

Rohkeutta päästää irti turhasta ja alkaa elää omannäköistänsä elämää, koska säilytämme usein tavaroita pelosta, koetusta pakosta tai velvollisuudentunnosta käsin, emmekä todellisesta tarpeesta tai rakkaudesta käsin.

 

Elämäniloa, joka hehkuu ulospäin ja on tarttuvaa.

Mitä sinun tulisi tehdä ennen järjestämisprosessia?

Ennen kuin aloitamme järjestämisprosessimme, sinun ei tarvitse tehdä mitään normaalista poikkeavaa siivousta tai järjestelyä. Todennäköisesti se olisi pikemminkin vain turhaa työtä.

 

On tärkeää, että lepäät ja syöt hyvin ennen saapumistani, ja varaat syömistä itsellesi myös mahdollisille tauoille.

 

Prosessin aikana siivoamme järjestettävissä olevaa tilaa esim. imuroiden ja märällä pyyhkien, joten näitä välineitä olisi hyvä olla valmiiksi katsottuna. Minulla on aina rättejä ja pesuainetta mukana.

 

Mikäli järjestämme vaatekaappia, liinavaatteita tai muita kodin tekstiilejä, olisi tärkeää, että olet pyykännyt pyykkikorit mahdollisimman tyhjiksi, jotta saamme järjestettyä kaikelle riittävän tilan.  

Miten järjestämisprosessi etenee?

Tilasta riippuen prosessi saattaa edetä hiukan eri tavalla, mutta pääperiaate on seuraava:

  1. Aloitamme valitun tilan tyhjentämisellä ja tavaroiden lajittelulla kategorioittain.
  2. Kategorioihin lisätään muut tavarat, jotka järjestettävään tilaan halutaan.
  3. Tämän jälkeen sinä valitset säilytettävät tavarat ja poiskarsitut tavarat lajitellaan roskiin/kierrätettäviin, lahjoitettaviin ja myytäviin.
  4. Karsimisen jälkeen suunnittelemme ja järjestämme säilytettäville tavaroille toimivat paikat ja viimeistelemme muuttuneet tilat.

Prosessin aikana opetan sinulle järjestämisen taitoa sekä arkea helpottavia tapoja ja keinoja pitää järjestystä yllä.

Kuinka kauan järjestämisprosessi kestää?

Prosessin kesto riippuu muun muassa seuraavista asioista:

  • järjestettävän tilan tavaramäärästä
  • tavaralajeista (esim. paperit ja käsityötarvikkeet ottavat paljon aikaa)
  • asiakkaan omasta toimeliaisuudesta ja päätöksentekonopeudesta
  • siitä, kuinka keskeytyksetön aika järjestelylle on varattuna.

Yhden huoneen järjestäminen vie kohteessa yleensä vähintään kahden työpäivän verran (2 x 8h)

Tuleeko sinun olla läsnä koko prosessin ajan?

Sinun tulee olla paikalla vain karsimisvaiheessa. Halutessasi voin hoitaa kaikki muut vaiheet itsenäisesti.

 

Ilman muuta saat olla läsnä koko prosessin ajan.  

Scroll to Top